İMO TRABZON ŞUBESİ AÇIKLADI:
"TRABZON’A YENİ BİR HAVALİMANI" GEREKLİ!
TRABZON - İnşaat
Mühendisleri Odası (İMO) Trabzon Şubesi Yönetim Kurulu adına Şube Başkanı
Mustafa YAYLALI, bir basın açıklaması yaparak; Şehrin ulaşım ana planının
gerekliliğine ve aciliyetine bir kez daha vurgu yaparak, önerilerini anlattı.
İNŞAAT MÜHENDİSLERİ
ODASI TRABZON ŞUBESİ'NDEN BASIN AÇIKLAMASI:
Trabzon'un
bir çok meselesini dünyanın, dünya üzerinde ülkemizin, ülkemizde bölgemizin,
bölgemizde Trabzon'un gelecek projeksiyonu çerçevesinde ele aldık. Bu şekilde
bakmaya ve irdelemeye de devam edeceğiz.
Trabzon,
tarihin tüm dönemlerinde önde gelen merkezi bir şehir olmuştur. Şehir, tüm
dinamikleri ile hep büyük düşünmeli, gelecek tasavvuru büyük hedefler
içermelidir.
Şimdi
de Trabzon Havalimanı'nın mevcut durumu ve gelecek projeksiyonu çerçevesinde
ihtiyacımızı belirlemek, çözüm önerimizi ve beklentimizi sunmak amacı ile
aşağıdaki açıklamayı paylaşıyoruz.
Trabzon
Havalimanı ile ilgili bu güne kadar birçok eleştiri, risk söylentileri, mevcut
piste ilave veya paralel bir pist önerileri dile getirilmiştir. Şehrin ulaşım
ana planının gerekliliğine ve aciliyetine bir kez daha vurgu yaparak, bu planın
önemli parçalarından biri olması gereken havalimanımıza tüm kamuoyunun bir kez
daha dikkatini çekmek istiyoruz.
TRABZON HAVALİMANIMIZIN
MEVCUT DURUMU
Trabzon
Havalimanı 1957 yılında Hava Meydanı olarak trafiğe açılmış, 1985 yılında
şimdiki 45 m. x 2.640 m. ebadındaki ışıklandırmalı pisti hizmete alınmış, 1988
yılında Geçici Hudut Kapısı ilan edilmiş, 1995 yılında Havalimanı statüsü
kazanmıştır. Havalimanımızın bugün 24 m. x 1.771 m. ebadında taksirut (havaalanında
uçakların yerde pist ve apron gibi bölümler arasında gidip gelmeleri için
düzenlenmiş standart ölçülerdeki yollar), 660 m. x 120 m. apronu (14 uçak parkı)
bulunmaktadır. Dış hatlar terminali 1998 yılında 9.710 m² (1.500.000 yolcu/yıl),
iç hatlar terminali 2008 yılında 14.035 m² (2.000.000 yolcu/yıl) olmak üzere
toplam 23.745 m² alana ve yıllık toplam 3.500.000 yolcu kapasitesine çıkarılmıştır.
Halen bu kapasitedeki terminal binaları ile hizmet vermektedir. Havalimanımızın
toplam kurulu olduğu alan 1.377.244 m²'dir.
Havalimanımızın
yıllara göre iç ve dış hat toplam yolcu sayıları aşağıdaki gibidir;
KÜRESEL PAZAR ve TÜRKİYE
PAZARI ÜZERİNDEN TRABZON HAVALİMANININ GELECEK PROJEKSİYONU
Küresel
açıdan havayolu taşımacılığı veri ve gelecek öngörülerini irdelediğimizde;
1-Uluslar arası Hava
Taşımacılığı Birliği (IATA) verileri/öngörüleri incelendiğinde;
2036
yılında dünyada iç hat ve dış hat yolcu sayılarının eşitleneceği tahmin edilmektedir.
Trabzon Havalimanında 2017 yılı sonunda 3.944.881 iç hat, 204.048 dış hat
yolcusu hizmet almıştır. 2007’den bugüne trend incelendiğinde; Türkiye’nin
havayolu yolcu kapasitesinin artışının, dünyadaki genel artış trendinin
üzerinde olduğu görülmekle birlikte Trabzon havalimanı da buna benzer bir artış
seyri göstermektedir.
2-Uluslar arası
Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) raporlarına göre;
2016
– 2036 arası itibarı ile iç hatlar için toplamda dünya pazarının %82, Türkiye
pazarının da %91 büyüyeceği tahmin edilmektedir.
3-Bu iki veri
ışığında mevcut ve inşa edilmekte olan çevredeki diğer havaalanları ile yük
paylaşımı dikkate alındığında;
Önümüzdeki
yirmi yılda Trabzon Havalimanının yıllık toplamda en az 15.000.000 yolcuya
hizmet verecek iç ve dış hat terminal binalarına ve bu kapasiteye uygun diğer
hizmet alanlarına ihtiyacı olacaktır. Mevcut havalimanı alanı, böyle bir büyümeye
fiziki olarak uygun değildir.
4-Uluslar arası
ticaretin dijitalleştiği, tüm ulaşımın da bu dijitalleşmeye yönelik olarak
şekillendiği hava kargo sektöründe önemli gelişmeleri gözlemliyoruz.
Önümüzdeki 20 yıl içerisinde dünya ticaretinin yön,
alıcı – satıcı dengelerinin küresel bazda yer değiştireceği dikkate
alınmalıdır. Burada bayrak taşıyıcı milli havayolu şirketimiz Türk Hava Yolları
(THY)’nın Çin merkezli ZTO ve Hong Kong merkezli PalAir ile kurduğu ortaklık sonucu
Ortadoğu ve Avrupa pazarında kargo taşımacılığı açısından geleceğe dönük öngörülerin
etkilendiğini belirtmek gerekir. Pazarın oluşabilecek büyüklüğü ve hacmini
anlatmak için şu an dünyanın her yerine ürün teslimi için uygulanmakta olan en
çok 40 gün hedefinin en çok 4 güne ineceğini ifade etmek yeterli olacaktır. Trabzon,
oluşacak bu pazarda pay sahibi olabilmek, Doğu, Ortadoğu ve Kafkasya pazarının
lojistik merkezlerinden biri hâline gelebilmek için havalimanının hem pistini,
hem de kargo transfer yapılarını bu gelişmeye hızla hazırlamalıdır. Havalimanımız
böyle bir kargo taşımacılığı için fiziki olarak hazır ve yeterli değildir.
TÜM BU GELECEK
TASAVVURU İÇERİSİNDE HIZLA NELER YAPILMALIDIR?
Havalimanı pist uzunluğu 2640 m.dir. Gelişen dünya
pazarında, üretilen ve hizmete alınan büyük gövdeli uçakların havalimanını
kullanabilmeleri için pist uzunluğunun uluslar arası standartlara uygun olarak
en az 3000 m.ye çıkarılması zorunludur. Yukarıda bahsettiğimiz yolcu projeksiyonu
çerçevesinde yıllık 15 milyon yolcu kapasitesine sahip terminal binaları ve
öngörülen kargo kapasitesine sahip transfer yapılarına, bunların ihtiyacına
göre eklentilerine ve diğer donatılarına ihtiyacımız vardır.
Bunun için kullanılabilecek seçenekler;
1.Mevcut piste
ilave yapılabilir. Bunun olumsuz yanları;
1.a) Mevcut pistin doğusunda ilave en az 360 m.
uzunluğunda bir alanda kamulaştırmaya ihtiyaç duyulacaktır. Ayrıca bu durum
için ciddi bir doğal mania sorunu bulunmaktadır
1.b) Mevcut havalimanının tam kapasiteli kullanımının
önündeki en önemli engellerden biri olan taksirut sorunu çözülmemiş
olacaktır.
1.c) Pist güvenliği açısından standartlardan olan pist
başında/sonunda her iki yanda 75 m.lik, pistin diğer kısımlarında ise 150 m.lik
(bunun ilk 75 m.lik kısmı tesviye edilmesi zorunludur) güvenlik şeridinin
sağlanabilmesi için hem mevcut karayolunun güneye kaydırılması, hem de kuzeyde
dolgu yapılması gerekecektir.
1.d) Yapılacak dolguların yüksekliği mevcut pist kotu
olan +30 m.yi sağlayacak şekilde olacağından, doğu ve kuzey kısımda ciddi
dolgu, bu kot için uygun yükseklikte koruma yapılarına ihtiyaç duyulacaktır. Bu
da önemli maliyet gerektirecektir.
1.e) Havalimanımız belli bir süre kapalı kalmak zorunda
olacaktır. Bu da şehir ekonomisi açısından katlanılmaz sonuçlar doğuracaktır.
2.Mevcut pistin
hemen paraleline ikinci bir pist yapılabilir. Bunun olumsuz yanları;
2.a) Mevcut pist kotu +30 m. olduğundan yapılacak dolgu
ve bu dolgu için oluşturulacak kıyı koruma yapıları ciddi bir maliyet
oluşturacaktır.
2.b) Pistin yukarıda belirttiğimiz güvenlik şeridinin
sağlanması için en az 200 m. genişliğinde dolgu yapılması gerekecektir. Alanın
kuzeyinde kısmen kamulaştırma maliyeti oluşacaktır.
2.c) Havalimanımız kısa aralıklarla da olsa kapalı
kalmak zorunda olacaktır. Bu da yine şehir ekonomisine zarar verecektir.
3.Önerimiz, mevcut havalimanının en az 500 m. açığında
deniz içinde yeni bir havalimanı yapılmasıdır. Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED)
süreci sağlıklı işletilir ve tüm ilgililerin çekinceleri dikkate alınarak projelendirme
süreci sonuçlandırılırsa şehre önemli katkıları olacağını düşündüğümüz bu öneri
ile;
3.a)
Bahsettiğimiz alanın ortalama derinliğin 6 m olduğu batimetrik haritasından
görülebilmektedir. +3.50 kotunda inşa edilecek bir havalimanı mevcut
havalimanının 26.50 m daha aşağısında olacaktır. Bu durumda yapım maliyeti
paralel pistin veya pist ilavesinin toplam maliyetinin altında olacaktır.
3.b)
Bu alanda yapılacak havalimanı için 15 milyon yolcu kapasiteli terminal
binaları, gelecek öngörüsü çerçevesinde istenen büyüklükte kargo transfer
yapıları, yolcu ihtiyaçları için otopark ve sosyal donatı alanları kolaylıkla projelendirilerek
hizmete alınabilecektir.
3.c)
Yeni havalimanı projesinin hayata geçmesi sürecinde mevcut havalimanımız
hizmete devam edecek, böylece şehir ekonomisi olumsuz etkilenmeyecektir.
Yatırım olarak hesaplandığında ise şehir ekonomisine hem çok büyük bir katma değer
hem de ekonomik girdi sağlanacaktır.
3.d)
Trabzon gündeminde uzun süredir yer alan ve havalimanı için risk faktörlerinden
biri olan doğal “mania” konusu ortadan kaldırılabilecektir.
3.e)
Tüm diğer alternatiflerde de geçerli olmak üzere, mevcut havalimanının konumu, şehrin
geleceği açısından büyük önem arz etmektedir. Havalimanının şehir merkezinde
olması, şehir ekonomisine önemli katkılar sunmaktadır. Yer seçiminin, ana
planların bir parçası olması gerekliliğini bilmekle birlikte, mevcut kavşak ve
trafik açısından da konumun korunması olumlu
yönde etkiler doğuracaktır.
3.f)
Yeni bir havalimanı projesinin uygulanması durumunda mevcut havalimanının
1.377.244 m²’lik alan (Akyazı dolgu alanının 1.5 katı büyüklükte) tamamen
kamunun kullanımına bırakılabilecektir. Trabzon için önemli görülen projeler
için uygunsa bu alan kısmen kullandırılabilecektir. Yeni projenin finansman
sorunu da Trabzon’a değer katabilecek farklı bir proje ile bu alanın küçük
sayılabilecek bir kısmının kullanımı ile çözülebilecektir. Konumu itibarı ile
ekonomik açıdan da çok değerli olan bu alanın büyük kısmı halkın kullanımı ve
şehrin geleceğine etki edecek projeler için uygun bir alan olacaktır.
Yukarıda belirtilen
görüşlerimiz doğrultusunda konunun kamuoyunca tartışılmasını faydalı
bulmaktayız.
İlgili
kurum ve kuruluşların konu ile ilgili yaptıracağı karşılaştırmalı bilimsel
fizibilite çalışmaları ile ülkemizin kaynaklarını etkin ve verimli kullanma
adına önemli rol üstleneceği değerlendirilmektedir. Özellikle teknik bir meslek
disiplininin mensupları olarak, yatırım kararlarını alan ve uygulayan iradelere,
ülkemize ve şehrimize katkısı olacak doğru bilgi ve fikirleri sunmayı bir görev
olarak addetmekte ve tüm karar vericilerin de bilimsel çalışmaları dikkate
alarak hareket etmeleri gerektiğini vurgulamakta fayda görmekteyiz.
İnşaat
Mühendisleri Odası (İMO) Trabzon Şubesi olarak şehrimizin geleceğinde etkili
olacak tüm küresel, bölgesel verileri ve bu veriler çerçevesinde yapılması
gerekenleri açıklamaya devam edeceğiz.
Ülkelerden
daha çok şehirlerin yarışacağı geleceğin dünyasında, Trabzon'u yeniden
coğrafyanın merkezi yapmak için tüm dinamiklerimizle harekete geçmeliyiz.
Hazır
mıyız?
Saygılarımızla."
25.09.2018
Yorumlar
Yorum Gönder