İMO: "TRABZON – ERZİNCAN DEMİRYOLU TÜRKİYE'NİN STRATEJİK PROJELERİNDENDİR. YENİDEN DÜNYANIN ETKİLİ TİCARET MERKEZLERİNDEN BİRİ OLMAYA HAZIR MIYIZ?"
İMO TRABZON ŞUBESİ'NDEN TRABZON – ERZİNCAN DEMİRYOLU
PROJESİ HAKKINDA BASIN AÇIKLAMASI
TRABZON - İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Trabzon
Şubesi Yönetim Kurulu adına Şube Başkanı Mustafa YAYLALI, Trabzon'un ve Doğu
Karadeniz'de yer alan şehirlerin Erzincan Demiryolu güzergâhına bağlanması
hususunda bir Basın Açıklaması yaptı.
İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI TRABZON ŞUBESİ YÖNETİM KURULU
ADINA ŞUBE BAŞKANI MUSTAFA YAYLALI'NIN BASIN AÇIKLAMASI ŞÖYLE:
"Kamuoyunun
bilgisi olduğu üzere İnşaat Mühendisleri Odası Trabzon Şubesi yıllardan beri
Trabzon – Erzincan Demiryolu Projesi için mücadele vermektedir. Bu çerçevede
gelinen aşamayı çok önemsiyoruz. Emeği geçen herkese teşekkür ederiz.
Trabzon, dünya
ticaret ağının önemli merkezlerinden olmuştur. Tarihi ipek yolunun en önemli
noktalarından biri Trabzon Limanı, özellikle demiryolu – denizyolu kombine
taşımacılığı hayata geçtikten sonra, demiryolunun eksikliği nedeni ile önemini
yitirmeye başlamıştır. Limanının kapasitesinin düşmesi, Trabzon'un da dünya
ticareti üzerindeki önemli nokta olma özelliğini elinden almıştır.
Resim:1
Günümüzde, bahsettiğimiz
dünya ticareti çeşitli ulaşım koridorları üzerinden yürümektedir. Dünya
bugünlerde ekonomik ve buna bağlı büyük bir ticari savaş içerisindedir.
Önümüzdeki 40 yıl içerisinde dünya üretim – tüketim, ekonomik hacim, yük
transferi dengesi tamamen yön değiştirecektir. Demiryolu konusunu baştan beri
irdelerken her defasında Marmaray Projesinin Çin’in en doğusundan Londra’ya
kesintisiz demiryolu ulaşımını sağlaması, Bakü – Tiflis – Kars Demiryolu
Projesinin de özellikle Hazar Havzası üretiminin dünyaya aktarılması açısından
uluslar arası düzeyde stratejik projelerimiz olduğunu dillendiriyorduk. Bu iki
stratejik öneme sahip projenin tamamlanması, dünya ticareti açısından da çok
önemli bir aşamanın geçilmesi anlamını taşımaktadır.
Resim:2
Önümüzdeki yıllar
için yapılan tüm öngörülerde dünya üretiminin 2060 yılında %46’sının sadece Çin
ve Hindistan tarafından gerçekleştirileceği belirtilmektedir. Bugün bu iki
ülkenin payları toplamı %24 seviyesindedir.
Aynı yıl, dünyanın ilk iki en büyük ekonomisinin de bu iki ülke olacağı
ifade edilmektedir. Yine aynı yıl Asya beşlisi olarak bilinen Çin, Rusya,
Kazakistan, Kırgızistan ve Tacikistan’ın dünya üretiminin %55’ten fazlasını
gerçekleştireceği tahmin edilmektedir. Bu üretim bölgelerindeki ülkeler,
hammadde temini, üretim – tüketim hattı açısından alternatif güzergâhlar
oluşturmaya çalışmaktadır.
Resim:3
Çin’in 2013’ten
beri üzerinde durduğu “Bir Kuşak Bir Yol” projesi önemli bir ulaşım projesi
olarak görülmektedir. 65 ülkeyi ve 4.4
milyar nüfusu ilgilendiren, yıllık 25 trilyon ABD Doları büyüklükteki bir
ekonomik bölge oluşturan, Asya, Avrupa, Afrika’yı birbirine alternatif ulaşım
kanalları ile bağlayan, dünya ekonomisinin bugünkü rakamlarla yüzde 29’unu
ilgilendiren projeye şu ana kadar ülkemiz dâhil 40 ülke onay verdi. Projenin toplam
maliyeti 40 Trilyon USD olarak tahmin edilmektedir. Çin’den sonra en uzun güzergâhın
geçtiği ülkenin Türkiye olduğu projede 2030’a kadar küresel ölçekte toplamda 8
Trilyon USD harcanması planlanıyor. Bahsettiğimiz bu büyüklükteki ticaret yolu
Trabzon’un 180 km. güneyinden geçmektedir. Bu yolun Karadeniz’e en yakın olduğu
yer Erzincan – Trabzon kesimidir (Örnek olarak, hattın Samsun’a olan
bağlantı mesafesi 410 km.’dir).
Resim:4
Türkiye'de demiryolu
taşımacılığında “Bir Kuşak Bir Yol Projesi”nin yanı sıra; Ekonomik İş Birliği
Teşkilatı Koridorları (EİT), Trans Avrupa Demiryolu (TER), Trans Asya Demiryolu
(TAR), Trans Avrupa Ağı (TEN-T), Avrupa – Kafkasya – Asya Ulaşım Koridoru
(TRACECA), Lapis Lazuli Transit Taşıma Koridoru ve PAN Avrupa Ulaştırma Ağı
uluslar arası ulaştırma koridorları ile artış göstermesi beklenmekle birlikte,
bu artışla beraber altyapı ve modernizasyon yatırımlarının büyüyeceği
öngörülmektedir. Doğu Avrupa, Orta Asya, Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleri
arasında köprü görevi gören Türkiye’nin, bu coğrafi konum avantajını kullanarak
Avrasya’da bölgesel lojistik merkez olma hedefi bulunmaktadır. Bu
hatların önemli bir bölümü Trabzon ve çevresi ile yakından ilgilidir.
Diğer yandan,
demiryollarının mevcut durumda diğer ulaşım modları ile entegrasyonunun etkin
bir şekilde sağlanması, Türkiye lojistik sektörünün uluslar arası taşımacılık
koridorlarında daha fazla pay almasının önünü açacaktır. Zira Türkiye'nin kesintisiz demiryolu
ağlarına sahip olması ve birçok stratejik limana (Trabzon Limanı gibi)
demiryolu bağlantılarının bulunması, transit yük trafiğinin Türkiye dışındaki
alternatif rotalara kaymasının önüne geçecektir. Bu kapsamda yürütülen
demiryolu ağının üretim merkezleri, lojistik merkezler ve limanlara bağlanması,
yeni hat ve modernizasyon yatırımları gibi projelerle orta – uzun vadede
demiryolu taşımacılığımızın ve lojistikte uluslar arası modlar içerisinde
payının artması hedeflenmektedir. TCDD’nin 2023 hedefleri bu açıdan önem arz
etmektedir.
Resim:5
Türkiye 2023 hedefleri dışında bu alanda temelde neler
yapmalıdır?
Türkiye, lojistik
hedefleri kapsamında somut projeler ortaya koyarak özellikle Asya piyasaları
üzerinden projelerin gelişmesine yönelik finansman sağlama yolunu
araştırmalıdır.
Asya Altyapı
Bankası’nın kurucu üyesi olan Türkiye, buradan proje finansmanı sağlamak için
çalışmalar başlatmalıdır. Bu kurum 2016 yılında Pakistan ve Bangladeş’teki
proje bileşenlerine 1 milyar USD tutarında kaynak sağlamıştır. Bu kurumdan “Bir
Kuşak Bir Yol Projesi”nin geleceği için amaçlar arasında belirtilen halklar
arası ilişkilerin geliştirilmesine yönelik olarak özellikle turizm yatırımları üzerinde de çalışılmalıdır.
Trabzon – Erzincan
Demiryolu, farklı bir alternatif olan Trabzon – Erzincan – Diyarbakır – Mardin
– Basra Körfezi hattının en önemli parçasıdır. GAP Bölgesi ürünlerinin de
uluslar arası ticaret hattına ve Karadeniz Havzasına aktarılmasını, ülkemizin
geleceğinde etkili olacak olan maden sahalarının işletilmesinden (Gümüşhane ve
çevresinde) elde edilecek ürünlerin limana taşınmasını da içeren bu projenin
hayata geçmesi için dikkatli ve hızlı davranılmalıdır.
Trabzon'da bu gelişmelere odaklı neler yapmalıyız?
Nasıl Hazırlanmalıyız?
1-Tüm planlama süreçlerimiz
yeniden gözden geçirilmelidir. Planlarımızda demiryolu transfer istasyonları,
yeterli kapasitede liman veya limanlar, liman gerisi depolama, ihtiyaç
duyulacak işleme tesisi, lojistik ve ticarete ait alanlar şimdiden
belirlenmelidir. Kent planlarımızın tamamı buna göre düzenlenmelidir.
2-Hava kargo
transfer alanları, limanlar, karayolu ve demiryolu bağlantılarının tamamına ait
koordinasyonu sağlayacak bir ana plan yapılmalıdır.
3-Proje hayata
geçtiğinde uluslar arası bir ticaret merkezi ve bölgemizin tamamına yönelik
etkili bir ekonomik alan oluşturmasını beklediğimiz kentimiz Trabzon;
havalimanı, Of – Beşikdüzü arası güney çevre yolu ve kent içi ulaşım gibi temel
altyapı ihtiyaçları için şimdiden hızla planlama ve uygulama süreçlerini
başlatmalıdır.
4-Büyük ticari
hacim oluşan kentler, turizm açısından da gerekli altyapı hazırlığını
tamamlamış olmalıdır. Mevcut potansiyeller yanında bu projenin hayata geçmesi
ile beklediğimiz Avrupa – Asya merkezli turizm yatırımları için gerekli tüm
adımlar atılmalıdır.
5-Projenin takibi
açısından kurucularından olduğumuz Trabzon – Erzincan Demiryolu Platformu’nun
bundan sonraki süreçte de etkili olması gerektiğini düşünüyoruz. Tüm kent
bileşenlerimizi platformun çalışmalarına etkili katılım sağlamasını önemli bir
ivme unsuru olarak görüyoruz.
İçinde bulunduğumuz
ekonomik ortam her ne kadar bazı tedbirlerin alınmasını zorunlu kılsa da
vazgeçilmeyeceği belirtilen stratejik projelerden biri olan Trabzon – Erzincan
Demiryolu Projesinin uygulama projeleri sürecinin iki yıl süreceği dikkate
alınarak, sonrasında şimdiden yatırıma hazırlanılmalıdır. Ekonominin
problemlerinin önümüzdeki yıllarda ortadan kalkacağı unutulmadan, içinde
bulunduğumuz durum fırsata çevrilmelidir.
Bir görev olarak
gördüğümüz ve bugüne kadar ısrarla takipçisi olduğumuz Trabzon – Erzincan
Demiryolu Projesinde bundan sonra da gereken ne ise yapacağımızın bilinmesini
istiyoruz. Bundan yıllar önce bir hayal ile takibe başladığımız ve
gerekliliğini her platformda anlattığımız proje Trabzon’un gelecek tasavvurunda
dünya ölçeğinde etkili bir alan açacaktır. Ülkelerin yanında kentlerin
yarışacağı geleceğin dünyasında farkımızı ortaya koymalı, fırsatları doğru
şekilde değerlendirmeliyiz. Buna hazır
mıyız?
Saygılarımızla."
23.10.2018
Yorumlar
Yorum Gönder